ДОМБ та Ольга Рєпіна продовжують знайомити Вас із новою книгою «НЕ-МЕТОДИЧКА АБО ДЕЩО ОСОБЛИВЕ ПРО ЧИТАННЯ».
ПАРАГРАФ 11.
ЧИТАННЯ ТА ТЕЛЕВІЗОР.
Думка експертів |
Існує досить популярний вислів з приводу телевізора. Він звучить приблизно так: «Люди, які читають книги, завжди будуть керувати тими, хто дивиться телевізор».
Ми хочемо розглянути телевізор як образ протиставлення читання, анти-інструмент освіти, але у той же самий час як інструмент маніпулювання на теренах нашого щоденного життя.
Давним-давно телевізор був проривом в науковому і соціальному житті. Чи таким він залишився зараз?
Ніхто не сперечається, що інформація в новинах чи картинка, яку можна в будь-який момент споглядати, сюжети в телешоу і фільмах несуть певний заряд, який нічим поки не заміниш. До того ж телевізійне мовлення оточує нас всюди. Навряд чи зараз можна знайти хоча б одну людину, яка б не знала, що це таке телебачення і не мала телевізора в своєму будинку.
Телевізійне мовлення, на нашу думку, багатолике. Воно може нести користь, наприклад, коли знайомить дитину зі тварин, флори і фауни, а може руйнувати особистість людини.
Ми не будемо розглядати позитивні сторони телебачення, вони всім відомі. Розглянемо його негативні сторони, які впливають на дизгармонічніть людини та певною мірою відривають її від читання.
Всім відомий факт, що наше пізнання активне. Людина завжди перебуває в пошуці інформації та її відборі. Телебачення робить таке пізнання пасивним. Недарма його люблять порівнювати з усім відомим ласощами – жуйною гумкою. Довгограюча, дешева, притупляє відчуття голоду, але і наслідки серйозні – зміна прикусу, цукровий діабет, хвороби шлунку.
Так і телевізор. Швидко, доступно, начебто інформативно. Але…
Телебачення і телевізор роблять пізнання, а за ним і світогляд людини пасивним. Людина при спогляданні ТБ ніби жує «інформаційну жуйку», а якщо точніше – людині, без її відома, підбирають і трактують інформацію. Основні смислові наголоси в попередньому реченні – «без відома» і «трактують». Людина замість мислителя стає споживачем. До того у пасивному спогляданні телевізійного продукту вимкнені всі складні системи пізнання, які включаються при читанні текстів.
Що важливо знати про телебачення?
Прочитайте це.
Подумайте, і коли наступного разу при перегляді телевізора, зловите себе на думці, що зафіксували наведене в своєму випадку, вимкніть пристрій.
-
З телевізором ви тільки спостерігач. З ним все складніше орієнтуватися в нескінченному потоці новин, коментарів, каналів та іншої інформації. Тим більше, знаходити в цьому пасивному інформаційному потоці щось цінне.
-
Вас приманюють яскравими емоціями, зображеними у фільмах, передачах, які вас «приколюють» до телевізора. Запам’ятайте, емоції – найяскравіші і сильні «приколки» в сучасному світі, тому всі менеджери продажів або ТБ, намагаються викликати у нас страх, ненависть, бажання інтиму, голоду тощо. Зазначимо, що в житті ці емоції будуть більшими за амплітудою. Але від телевізора вони теж будуть.
-
Ви звикаєте до емоційної ТБ-стимуляції, адже щодня в величезній кількості ви бачите картинки, які збуджують вашу нервову систему. Багаторічного глядача ТБ важко здивувати, бо він вважає, що з телегероями бачив і прожив все в цьому житті. Його емоції стають «однобокими», примітивними і плоскими: така людина втрачає емоційну близькість з іншими людьми і співучасть до них.
-
Ви, як глядач, не можете змінювати ситуацію в ТБ-переглядах. Ви пасивний спостерігач. А в житті це можливо, ви завжди маєте можливість змінити ситуацію, у якій знаходитися. Наприклад, ви читаєте книгу, і вона вас не влаштовує. Ви її відкладаєте. З телевізором не так. Якщо людина постійно дивиться телевізор, або звикла, що той працює в його житті як постійний фон, то навіть не помічає, що передача або фільм йому не подобаються. У таких випадках телевізійний шум вже закріпився в підкірці як необхідний фон для життя, і на кнопку вимикання ніхто не натискає. ТБ-інформація ллється в пасивні вуха глядачів.
Як це буває? Ви приходите додому і відразу вмикаєте телевізор, ви занурюєтеся в перегляд безглуздих передач і ток-шоу. Навіть коли ви їсте або готуєте їжу, ви не можете це робити в тиші. Вам постійно потрібен увімкнений телевізор.
-
У телеманів є своєрідна «ломка», дуже схожа на ломку наркоманів. Доросла людина разі скасування ТБ починає відчувати депресію. Їй все здається безглуздим і нудним. У залежної від перегляду мультиків дитини часті істерики, якщо їй забороняють дивитися телевізор. Вона починає активно демонструвати всі симптоми ломки від втрати звичної стимуляції.
-
Телевізор впливає на глядача на рівні підсвідомості – в вашому мозку поселяється думка, що від вас нічого не залежить. І це не 25-кадр, існування якого не доведене. А якщо він і існує, то вам ніхто не зізнається, тому що все впирається в гроші від рекламних продажів і наявність добре підготовленого натовпу, яким можна маніпулювати.
-
При перегляді телевізійних фільмів, програм, телешоу не розвивається уява, якій не потрібно працювати, щоб ви побачили свою власну картинку, як це відбувається при читанні. Камеру на зйомках за вас направляє чужа для вас людина. Запам’ятайте, уява такий же важливий психічний пізнавальний процес, як і пам’ять, увага, відчуття й сприйняття. Без неї не розвивається мислення. На противагу телеманії, люди, які читають книги, розвивають свою уяву, домислюючи ті картинки, яких немає в книгах. Люди, які багато читають, здатні глибоко мислити над будь-якою ситуацією.
-
У ТБ як правило, розважальний формат, який не навчає, не розвиває наші розумові здібності. У сучасному телевізійному продукті це велика рідкість. В основному глядачу – як приклад – демонструють страх, смерть, секс, гроші. Чим більше в нашому житті телебачення, тем менше ми бачимо в ньому телебачення. Це наш радник, вчитель, друг тощо.
Виросло покоління людей, які не знають нічого, крім того, що дали їм ТВ і ЗМІ, які намалюють будь-яку істину в першій інстанції, і в тому числі, що книги застаріли і читати немодно. На жаль, сучасний світ вражений синдромом ТВ і соціальних мереж, де ніхто ні за одне слово не відповідає.
Пам’ятайте, що ви живете в світі правди, яка в кожну хвилину може стати брехнею, а кожна брехня – правдою. І все це інформація, яка повинна якомога швидше потрапити в наші голови.
Далі буде…
Будьте першим, хто прокоментує