Press "Enter" to skip to content

     Шановні друзі! Відділ мистецтв ДОМБ ім. М. Свєтлова пропонує вашій увазі збірку автентичних козацьких пісень. Це гордість та історична спадщина Дніпропетровщини.

     29 листопада 2016 року.  комітет ЮНЕСКО включив українські козацькі пісні Дніпропетровської області до списку нематеріальної культурної спадщини, що потребує термінової охорони.

     Степовий або козацький спів не сплутаєш із жодним іншим. Розлогий, розкладений щонайменше на 8 голосів, без музичного супроводу, з прерогативою для чоловічих партій. Ця манера виконання народної пісні збереглась на Дніпропетровщині, у селах та містечках, які колись були козацькими слободами.

     Сьогодні виконавцями козацьких пісень виступають, як правило, народні колективи, такі як ансамблі та гурти «Криниця», «Знахідка», «Первоцвіт», «Богуславочка» тощо. В деяких селах носіями пісенної традиції є окремі виконавці або неформальні групи, що збираються час від часу на великі свята. У 2015 році елемент «козацькі пісні Дніпропетровщини» внесено до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини, а в 2016-му – до Списку Всесвітньої нематеріальної спадщини ЮНЕСКО. На Дніпропетровщині до наших часів збереглися в усній традиції різні варіанти виконання козацьких пісень. За тематикою і стилем виконання вони поділяються на кілька груп. Зокрема, козацькими вважають ті пісні, в яких оспівується історичне тло козацької доби, змальовуються козацькі походи та битви, описується руйнування України ворогами (наприклад, «Ой гук, мати, гук»). Є пісні, в яких опоетизовано життя окремих персоналій та полководців (про козака Нечая «Ой з-за гори та ще й з-за лиману» з м. Жовті Води, «Пісня про Морозенка»). Найбільша група козацьких пісень змальовує козацький побут. В них розповідається про різні подробиці життя воїна, подаються роздуми про долю та непростий життєвий вибір, оспівується козацька смерть. Постійним супутником козака у піснях є його вірний кінь: Виділяють також козацькі ліричні пісні, в яких йдеться про кохання між козаком та дівчиною («Із-за гір, з-за гір») та козацькі романси («Ішов козак з Дону»).  Як правило, в козацьких піснях велика кількість куплетів, що робить їхнє виконання сюжетним та деталізованим за змістом.

     Дослідження козацьких пісень розпочалося в регіоні давно. Вперше комплекс козацьких пісень опублікував Віктор Кириленко, дослідник народної творчості та бандурист, у збірці пісень «Ой гук, мати, гук» 1997 року. Експедиції до сіл Дніпропетровської області з метою фіксації пісенного фольклору здійснювали на початку 2000-х років співробітники Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара та лабораторія фольклору й етнографії Дніпровської академії музики ім. М. Глінки, Всеукраїнської асоціації молодих дослідників фольклору.

Пропонуємо послухати
автентичні козацькі пісні нашого краю!

https://www.youtube.com/watch?v=zqM0vtXO0eI
Пісня «Ой куди лежить та й шлях-дорога»,
село Підгородне Дніпропетровської області

 

https://www.youtube.com/watch?v=giC1QSvnHk4
«Ой гук, мати, гук»

 

https://www.youtube.com/watch?v=cH4OmSfrAzk
«Із-за гір, з-за гір вилітав сокіл»,
село Підгородне Дніпропетровської області

Поділитися у соцмережах:
Довідкова служба
close slider
Запитайте нас:
Якщо Ви хочете, щоб ми зв`язалися із Вами за телефоном або месенджером - вкажіть це, будь ласка, у повідомленні

Що це таке та що можна запитати тут?